środa, 14 grudnia 2016

Blogmas 2016 - Gotuj z Alice : moje ulubione przepisy - TOP 5

Hej Wam !
Jakiś czas temu w trakcie rozmowy z moja przyjaciółką poruszyłyśmy temat gotowania. M. uwielbia gotować, ale nie je cukru, nie używa sztucznych przypraw, słowem - stara się robić zdrowsze wersje tradycyjnych potraw i deserów. Dzisiejszy post powstał właśnie dzięki niej, gdyż spytała dlaczego nie publikuję tu przepisów. Po dłuższym namyśle przyznałam jej rację i to ona odpowiedzialna jest za część przepisów, gdyż zmusza mnie do pieczenia i gotowania :P 
A dziś zapraszam Was na moje TOP 5 :)




Składniki :
 - ok. 200-250 g mąki żytniej typu 200 (razowa)
- mała dynia  ok.300 gram puree
- miód ok 20 g
- soda - pół łyżeczki
- cynamon - wedle uznania, ale polecam dodać trochę więcej niż czubatą łyżeczkę
- sól - szczypta
- proszek do pieczenia - łyżeczka
- 2 jajka M
- olej ok 100 ml


Sposób przygotowania
Dynię kroimy na pół i pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez ok 30 minut. Po upłynięciu tego czasu dynię wyciągamy i wydrążamy środek, który następnie blendujemy. Po zmiksowaniu powinniśmy otrzymać ok 300 ml puree . Pozostawiamy pure do lekkiego ostudzenia. W tym czasie mieszamy w misce wszystkie suche składniki : przesiewamy mąkę, dodajemy sól, sodę, proszek do pieczenia, miód i cunamon (ja ścierałam laski cynamonu na tarce). W osobnej misce miksujemy olej z jajkami, a następnie dodajemy puree i jeszcze raz mieszamy. Całość wlewamy do suchych składników i mieszamy. Ciasto wlewamy do foremki - polecam ją wcześniej czymś wyłożyć (u mnie forma na babkę o średnicy ok 25 cm)- i pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez ok 50-55 minut (do suchego patyczka).

Czas przygotowania ok 2 h w tym ok 1,5h pieczenia.

Wartości odżywcze w całym cieście :
Kilokalorie: 1217
Białko: 32,8 g
Tłuszcze: 46,5 g
Węglowodany: 163 g


Składniki :
- 100 gram orzeszków ziemnych
-100 g daktyli
-150 g kaszy jaglanej
- 1 jajko
- ew. coś do dekoracji (u mnie rodzynki

Sposób przygotowania:
1. Kaszę gotujemy wg instrukcji, a następnie blendujemy
2. Daktyle moczymy w ciepłej wodzie ok 15 min, a następnie blendujemy
3. Orzeszki miksujemy do uzyskania gładkiej masy
4. Łączymy wszystkie składniki na gładką masę
5. Formujemy kulki i pieczemy ok 15 min w temperaturze 150 stopnii

Całość ma 1500 kcal, a ja zrobiłam z tego 10 ciastek
1 ciastko=150 kcal, w:18,5g b:5g t:6g


3. Galaretki

Składniki na 2 porcje :
2 opakowania galaretek bez cukru w różnych smakach
6 gron winogrona
Bez cukrowe musli crunchy bądź inne płatki do ozdoby
Jogurt naturalny do ozdoby

Sposób wykonania
Jedno opakowanie galaretki przygotowujemy w osobnym naczyniu. Następnie przelewamy do wysokich szklanej , które pochylone pozostawiamy do stężenia. Gdy galaretki stężeją przygotowujemy drugie opakowanie i postępujemy tak samo. W międzyczasie myjemy winogrona. Gdy galaretki są gotowe wykładamy na nie jogurt naturalny ( na zdjęciu widzicie 'piankę', która najprawdopodobniej przygotowałam z mleka, ale niestety już nie pamiętam). W jogurt wkładamy płatki i kładziemy winogrona.

4. Piernik

Składniki na formę o średnicy 25 cm:
2 szklanki mąki razowej
150 gram gęstego jogurtu naturalnego
2 czubate łyżki kakao
3 jajka
Ok 200 g miodu
2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka przypraw korzennych
2 łyżeczki proszku do pieczenia.
Ok 100 ml oleju (może być zwykły, może być kokosowy)
Słoik dżemu bądź powideł

Sposób przygotowania :
1. Mąkę przesiewamy. Następnie dodajemy do niej wszystkie suche składniki.
2. W osobnym naczyniu miksujemy jajka z olejem, które po zmiksowaniu dodajemy do suchych składników. Do masy dodajemy jogurt i dokładnie mieszamy.
3. Masę wylewamy do wyłożonej papierem tortownicy.
4. Pieczemy ok 45 minut w temperaturze 180 stopni.
5. Po wyjęciu z piekarnika ciasto przekrawamy na 2 części, a następnie przekładamy dżemem (u mnie prażone jabłka z cynamonem). Smacznego!

5. A teraz mam dla Was trochę inny przepis - na mój ulubiony obiad.

Składniki:
1 stek z rostbefu
60 gram makaronu (najlepiej kokardki)
Ok 150 gram świeżo startych buraczków

Sposób przygotowania
Stek wyjmujemy z lodówki na godzinę przed smażeniem. W tym czasie wstawiamy wodę na makaron. Gdy woda zacznie wrzeć wsypujemy makaron, a następnie dodajemy odrobinę oleju i szczyptę soli- gotujemy wg preferencji. Palenie rozgrzewamy. Stek oprószamy  pieprzem i w zależności od preferencji smażymy - ja lubię średnio wysmażony wiec smażę najpierw po 2 minuty na stronę, a później po 1,5 minuty. Usmażony stek wykładam na makaron i dodaje odcedzone buraczki. Smacznie i szybko :)


Mam nadzieję,że któryś z przepisów Wam przypadł do gustu :)
Love,
Alice

3 komentarze:

  1. Musze zrobic te ciasteczka. ;)
    Wszystko wygląda pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. A możesz podrzucić jakiś przepis z jagodami acai? Od jakiegoś czasu jestem ich wielkim fanem w postaci suplementu i chciałbym jakoś wpleść je w dietę w naturalnej formie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Galaretki, mniam

    OdpowiedzUsuń