środa, 31 stycznia 2018

Dieta w insulinooporności - praktyczny poradnik

"Dieta w insulinooporności" to kontynuacja bestsellerowe już książki „Insulinooporność – Zdrowa Dieta i Zdrowe Życie” [moja recenzja]. Czy także ta część okazała się hitem i popularnością przewyższy pierwszą część? Zapraszam na moja recenzję!

Oficjalny opis
Druga książka specjalistki w dziedzinie insulinooporności  Dominiki Musiałowskiej napisana we współpracy ze znaną dietetyczką Magdaleną Makarowską. 
Vademecum, czyli w skrócie wszystko, co musisz wiedzieć na temat insulinooporności.
Menu na 4 miesiące z ciekawymi, prostymi i pysznymi przepisami.
Insulinooporność, czyli obniżona wrażliwość organizmu na działanie insuliny, może dotyczyć każdego z nas, niezależnie od wieku, płci, miejsca zamieszkania czy wagi. Coraz częściej dotyka osób młodych i aktywnych oraz dzieci. Jest to jednak zjawisko, które budzi wiele wątpliwości nie tylko wśród pacjentów, lecz także wśród specjalistów. 

Co do jednego wszyscy są zgodni: zdrowy styl życia jest podstawą zarówno profilaktyki, jak i leczenia insulinooporności.
Ogromne znaczenie w zmianie stylu życia na zdrowszy ma TO, CO JEMY. Brzmi groźnie? Nic bardziej mylnego. Dieta dla osób z insulinoopornością wcale nie musi być restrykcyjna, nudna i pełna wyrzeczeń. Zapraszamy na ekscytującą wyprawę do kuchni smacznej, prostej i zdrowej, w którą może się wybrać cała rodzina! Stosując się do zawartych tu wskazówek dietetycznych i dotyczących codziennej aktywności fizycznej, poczujesz przypływ energii i chęci do życia. W książce oprócz przepisów na cztery miesiące czeka na Ciebie również niespodzianka: VADEMECUM dla insulinoopornych, czyli zbiór odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają osoby zmagające się z tą chorobą.


.
Kilka słów o autorce

 Dominika Musiałowska jest założycielką jedynej fundacji w Polsce dla osób z insulinoopornością. Ponadto prowadzi bloga o tejże tematyce oraz grupy zrzeszające osoby z problemem insulinooporności.



Strona graficzna książki
 Moim zdaniem Wydawnictwo Feeria powinno zdobyć tytuł dla najpiękniej wydanych książek. Naprawdę. Już nie raz to mówiłam i powtórzę po raz kolejny - one są po prostu pięknie wydane. Natężenie pięknych, apetycznych i kolorowych stron jest wręcz nieprzyzwoite jak na jedną książkę ;)
Czytelnik kolejny raz dostaje wyważoną dawkę mega apetycznych zdjęć, na widok których cieknie ślinka i burczy w brzuchu!


Moja recenzja
 Tom został napisany przez Dominikę Musiałowską – założycielkę Fundacji Insulinooporność – Zdrowa Dieta i Zdrowe Życie. W skład autorów w drugiej części dołączyła Małgorzata Słoma – dietetyk kliniczny, specjalizujący się w leczeniu insulinooporności,  chorób autoimmunologicznych i PCOS. Trzecią autorką jest Magdalena Makarowska – dietetyk, pedagog, biotechnolog oraz twórczyni jadłospisów warszawskiego cateringu dietetycznego. Wspólne siły specjalistek doprowadziły do powstania praktycznego poradnika, wraz ze zbilansowanymi propozycjami posiłków, dostosowanych do potrzeb pacjentów.

Książka podzielona została na 2 części - pierwsze 60 stron to vademecum, które stanowi powtórzenie najważniejszych informacji z tomu pierwszego, uzupełnione kilkoma drobnymi nowościami, natomiast 2 część to gotowy jadłospis na 4 miesiące.

Pierwsza część stworzona została na zasadzie FAQ. Odpowiedzi na zadane pytanie nie są rozwleczone, lecz krótkie i treściwe, Jedyne co ukuło mnie w oczy to demonizowanie cukru kokosowego i miodu. Stanowią one zaraz obok ksylitolu i erytrolu najlepsze zamienniki cukru, jednak z niewiadomych przyczyn w tej książce zostały przedstawione na równi z syropem glukozowo-fruktozowym bez jakiegokolwiek wyjaśnienia. Poza tym - nie mam tej części nic do zarzucenia. Jest przejrzysta, łatwa w odbiorze i rzeczowa.

W części teoretycznej omawianej książki, znajduje się:
  • Dokładny przewodnik ustaleń założeń diety (spożycie kalorii, białka, tłuszczu, węglowodanów)
  • Porady dotyczące liczby posiłków, składu posiłków względem pory dnia
  • Praktyczne zasady komponowania diety DASH z wyliczeniem dozwolonych spożytych porcji w zależności od ilości jedzonych kalorii
  • Część dotycząca diety wegańskiej i wegetariańskiej, mających zastosowanie przy insulinooporności
  • Przewodnik po czytaniu etykiet
  • Sport przy insulinooporności, w tym odpowiednie pory treningu oraz polecany i odradzany charakter aktywności fizycznej
  • Suplementy diety i zioła stosowane przy insulinooporności
  • Wskazówki jak przygotować się do doustnego testu obciążenia glukozą (OGTT)


Druga część to gotowy jadłospis na 16 tygodni o kaloryczności ok 1500 kcal. 
Jeden dzień składa się ze śniadania, 2 śniadania, obiadu, podwieczorka i kolacji. By zminimalizować czas spędzony w kuchni, jadłospis powtarza się tj 1 i 2 dnia tygodnia jemy to samo. wyjątek stanowi  dzień kiedy na ogół są to przepisy ciut wymyślniejsze. Duży plus za uwzględnienie osób przestrzegających diety wegetariańskiej, dla których zostały podane odpowiedniki. 

Niestety trochę zawiodłam się na części z przepisami. Momentami są one zbyt wymyślne, przekombinowane. Nie znaczy to,że są ze składników niedostępnych - co to, to nie. Akurat wykorzystanie powszechniedostępnych składników to atut tej książki. Jednak cały jadłospis dzieli się na 3 zasadnicze części - jadłospis w którym dominują sałatki, surówki i zupy; jadłospis zbilansowany oraz jadłospis przekombinowany w swej treści. Nie ma tu zachowanego balansu, więc najlepiej - tak jak radzi Makarowska, traktować tą książkę bardziej jak książkę kucharską aniżeli jak gotowy jadłospis. 

Dużym plusem jest lista zakupów na każdy tydzień umieszczona na końcu książki oraz dodatkowe przepisy na słodycze oraz podstawowe produkty takie jak chleb. Zabrakło niestety indeksu potraw, co ułatwiłoby korzystanie z książki.

Fajną rzeczą [choć niedopracowaną] jest ściągawka - tabele z produktami jakie powinno się jeść, a jakich unikać.  

Książka obfituje w kilka perełek jedzeniowych. Moje serce podbiły wszystkie przepisy z mango. Absolutny majstersztyk! 
Idealnym wyborem do szkoły/pracy jest propozycja na sałatkę z komosą ryżową i grejpfrutem. Zachęcająca jest tutaj krótka lista składników, szybkie przygotowanie i możliwość łatwego spakowania jedzenia w drogę  Ponadto potrawa ta jest bezglutenowa oraz wegańska – wpasuje się w jeszcze szersze grono odbiorców!



Podsumowując

Po przeczytaniu lektury, przejrzeniu przepisów, ugotowaniu niektórych potraw myślę, ze każdy znajdzie coś dla siebie. Jest tu kilka pomysłów na dania z niezwykłych połączeń np mango + feta, na które bym nie wpadła, a które z chęcią wypróbuje. Jest to praktyczny poradnik dla pacjentów z insulinooporności. Z uwagi na przepisy nie każdemu przypadnie ona do gustu, jednak jeśli potraktujemy ją jako książkę kucharską dla osób z insulinoodpornością na pewno trafi do wielu osób, a chwile spędzone w kuchni w czasie przygotowań będą niezapomniane!

Informacje ogólne
autor : Makarowska Magdalena, Musiałowska Dominika
data premiery : 2018-01-31
ilość stron: 356
wydawnictwo : Wydawnictwo Feeria
cena : 39,90
  

Co sądzicie o tej książce? Skusicie się na zakup?
Alice



 Za możliwość zapoznania się z książką dziękuję wydawnictwu

1 komentarz:

  1. No niestety wada - przekombinowanie - dotyczy także poprzedniej książki.
    Szkoda, bo wiedza p. Musiałowskiej jest naprawdę duża, szkoda, że nie bierze poprawki na to, jak wygląda jedzenie i zakupy w większości naszych polskich domów.
    Z bardzo niewielu przepisów z poprzedniej książki korzystałam, a już jadłospisów nie dało rady...

    OdpowiedzUsuń